maanantai 9. heinäkuuta 2012

Ostin sut just bissellä.

Eilisiltana sain taas taistella erilaisten ajatusten kanssa.

Saavuttuani erään kesätapahtuman iltakonserttiin, vierelleni ilmestyi siisti ja itseäni vanhempi mies keskustelemaan välittömästi. Puhuimme musiikista hetkisen, ja hän halusi tarjota minulle juoman, sekä jatkaa keskustelua. Mies vaikutti mukavalta, ja sanoinkin, että jos hän välttämättä haluaa tarjota, niin se käy, mutta voin kyllä maksaa ihan itsekin. Herrasmiehenä hän kuitekin maksoi, ja jatkoimme keskustelua pöydässä. Hiljalleen huomasin hänen puheestaan kehuja minua kohtaan, sekä "huomaamatonta" kyselyä siitä, onko minulla miestä. Sivuutin kysymykset yhtä huomaamattomasti.

Lopulta tiemme erkanivat hetkeksi minun keskustellessa puhelimessa K:n kanssa, mutta törmäsimme toki myöhemmin musiikin kuuntelun merkeissä. Vielä viimeisenä hän yritti saada minua mukaansa syömään, mutta onnekseni (tai harmikseni) en voinut silloin minnekään lähteä.

Illan päätyttyä ajattelin samaa asiaa, kun useasti muulloinkin miehen haluttua välttämättä tarjota jotakin:
Onko epäkohteliasta torjua mies, kun tämä on tarjonnut sinulle jotakin, vai oikeuttaako juoma tms. lähentelyyn tai jopa seksiin?

Yleensä yritän itse tehdä selväksi, etten vastaanota riemusta kiljuen mitään "ilmaista", koska en tahdo joutua vastapalveluvaatimusten kohteeksi. Pyrin silti kohteliaasti viettämään tarjoajan kanssa juoman keston verran, jos mies on kaikesta huolimatta halunnut tarjota minulle jotain.

Toivottavasti yksikään ei oleta saavansa ketään noin halvalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti